Obsługa osób uprawnionych - tłumacz języka migowego
POMOC W ZAŁATWIENIU SPRAWY DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH TRWALE LUB OKRESOWO TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dziennik Ustaw z 2011 roku numer 209, pozycja 1243, z późniejszymi zmmianami) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mają prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się.
W celu zapewnienia osobom uprawnionym możliwości wyboru dogodnej formy kontaktu
w Komendzie Powiatowej Policji Sulęcinie udostępniane są następujące środki wspierające komunikowanie się:
1. Wysłanie maila pod adres: dyzurny.kpp_sulecin@go.policja.gov.pl
2. Wysłanie wiadomości sms i mms pod numer telefonu 519 534 117
3. Przesłanie informacji faksem pod numer: 47 79 312 15
4. Platforma ePUAP. Dostępne usługi:
- pismo ogólne do podmiotu publicznego
- skargi, wnioski, zapytania do urzędu
- uprzednia zgoda przewozowa na każdorazowe przemieszczanie broni palnej
- zgoda przewozowa na każdorazowe przemieszczanie broni palnej (Firearms transfer permit)
5. strony internetowe, do których adresy znajdują się poniżej:
http://www.sulecin.lubuska.policja.gov.pl
http://bip.sulecin.kpp.policja.gov.pl/
Pomoc osoby przybranej
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej czyli osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy.
W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy osoby przybranej nie wymaga się od osoby przybranej przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość Polskiego Języka Migowego, Systemu Języka Migowego lub sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych. Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (Dziennik Ustaw z 2010 roku numer 182, pozycja 1228).
Skorzystanie z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika
Osoba uprawniona w celu załatwienia sprawy w urzędzie może skorzystać z pomocy wybranego przez siebie tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika. Nie wyklucza to możliwości skorzystania z innych uprawnień.
Zapewnienie dostępu do świadczenia usług tłumacza
Świadczenie to jest bezpłatne dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu. bezpłatne przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dziennik Ustaw z 2011 roku numer 127, pozycja 721, z późniejszymi zmianami).
Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia można dokonać w następujący sposób:
- wysyłając wiadomość na adres poczty elektronicznej dyzurny.kpp_sulecin@go.policja.gov.pl
- przesyłając informację faksem pod numer 47 79 312 15
- wysłanie wiadomości sms i mms pod numer telefonu 519 534 117
- dzwoniąc pod numer 47 79 312 11 /korzystając z osoby przybranej/
- składając pisemny wniosek w Punkcie Recepcyjnym
W zgłoszeniu należy wskazać następujące dane:
- imię i nazwisko osoby uprawnionej,
- imię i nazwisko osoby przybranej (jeśli jest wybrana),
- rodzaj sprawy i krótki jej opis (w przypadku sprawy już prowadzonej osobę lub komórkę organizacyjną Komendy, która sprawę realizuje),
- propozycję terminu wizyty (z wyjątkiem spraw bardzo pilnych, co najmniej 3 dni przed terminem wizyty w jednostce),
- kontakt zwrotny/sposób kontaktowania się z osobą uprawnioną (zgłaszającą),
- preferowaną metodę komunikacji (polski język migowy, system językowo-migowy, sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych)
Zgłoszenie przesłane w dni wolne od pracy lub po godzinach pracy Komendy będą załatwiane i potwierdzane w pierwszy dzień roboczy następujący po dniu odebrania maila lub faksu. Termin umówienia spotkania zależy od aktualnej dostępności tłumacza. O miejscu i terminie osobistego spotkania z tłumaczem Komenda Powiatowa Policji w Sulęcinie poinformuje w dniu rejestracji na adres mail lub numer telefonu podany przez osobę zainteresowaną w zgłoszeniu. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, zawiadamia się osobę uprawnioną wraz z uzasadnieniem i wyznacza się możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje się na inną formę realizacji dostępu do usług.
Udostępnianie dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy
Komenda Powiatowa Policji w Sulęcinie udostępnia dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych, na ich wniosek.